Blog

Kancelaria Concierge / Blog 

Przede wszystkim musisz pamiętać, że każde przeniesienie własności nieruchomości wymaga, pod rygorem nieważności, formy aktu notarialnego.  Wszelkie umowy pisemne w tym zakresie będą nieważne. Uważaj na osoby proponujące ci przeniesienie własności nieruchomości w drodze zwykłej, pisemnej umowy. Albo nie posiadają wymaganej wiedzy, albo wprost przeciwnie – z pełną świadomością chcą cię oszukać.

Umowa przenosząca własność nieruchomości musi być zawarta u notariusza. Powyższa zasada dotyczy także przeniesienia prawa użytkowania wieczystego gruntów lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.


Darowizna a testament

Każdy notariusz w Polsce niejednokrotnie słyszy pytanie: co jest lepsze – darowizna czy testament? Te czynności notarialne są trudne do porównania, gdyż każda służy innemu celowi. 

Darowizna to czynność dwustronna wymagająca obecności zarówno darczyńcy, jak i obdarowanego. Pamiętać należy, że dokonując darowizny np. nieruchomości przestajemy być jej właścicielami z chwilą podpisania umowy – od tego momentu właścicielem jest osoba, na rzecz której dokonaliśmy darowizny.

Umowa darowizny jest bardzo popularna w kręgu najbliższej rodziny, ponieważ bez podatku pozwala na przeniesienie własności rzeczy i praw majątkowych na inną osobę. Trzeba jednak pamiętać, że powoduje jednocześnie utratę przez nas prawa własności, a zatem prawa do dysponowania majątkiem, który był przedmiotem takiej umowy.

Jeżeli już zdecydujemy się na darowiznę np. mieszkania lub domu, to warto zażądać  ustanowienia w takiej umowie na naszą rzecz – nieodpłatnie i do końca naszego życia – służebności mieszkania, która będzie gwarancją, że nikt nas nie pozbawi prawa zamieszkania w dotychczasowym miejscu.

Testament to dokument, w którym zawieramy rozrządzenie swoim majątkiem na wypadek śmierci. Jeżeli nie sporządzimy testamentu, nie dzieje się nic złego – dziedziczenie następuje wówczas na zasadach określonych w ustawie.

Jeżeli natomiast chcemy zmienić te zasady, musimy sporządzić testament. Również pozbawienie kogoś prawa do zachowku, czyli tzw. wydziedziczenie czy dokonanie odpowiednich zapisów, wymaga sporządzenia testamentu.

Polskie prawo przewiduje kilka form testamentów, ale najbezpieczniejszym jest testament notarialny. Po pierwsze, jest to dokument urzędowy, a po drugie oryginał aktu notarialnego pozostaje zawsze u notariusza, co oznacza, że nawet jeżeli zagubimy otrzymany wypis lub ktoś go zniszczy, to oryginał jest bezpieczny u notariusza.

Ostatnie posty

Uncategorized

Jak uratować firmę przed bankructwem: Kompleksowy przewodnik restrukturyzacji cz. 3

Brak płynności finansowej to jeden z najczęstszych i najpoważniejszych problemów, z jakimi mogą zmagać się przedsiębiorcy. Gdy firma nie jest w stanie na bieżąco regulować swoich zobowiązań – czy to wobec dostawców, pracowników, czy instytucji finansowych – natychmiastowe działanie staje się kluczowe, aby zapobiec pogłębieniu kryzysu i ewentualnemu bankructwu. Co zatem zrobić, gdy firma traci płynność finansową?

Read More
Jak uratować firmę przed bankructwem
Restrukturyzacja firmy

Jak uratować firmę przed bankructwem: Kompleksowy przewodnik restrukturyzacji cz. 2

Zanim firma podejmie jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne, kluczowe jest prawidłowe zdiagnozowanie problemów finansowych. Wczesne rozpoznanie sygnałów ostrzegawczych może pomóc właścicielom firm podjąć szybkie i skuteczne działania, które zapobiegną dalszemu pogłębianiu się kryzysu. Jak rozpoznać, że firma zmaga się z problemami finansowymi, i jakie kroki należy podjąć w pierwszej kolejności?

Read More